corporate@um.edu.my +603-7967 3238               

FAQ: ICT During MCO

Home >FAQ >ICT >ICT During MCO

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ)

The following frequently asked questions are common among those contemplating University of Malaya (UM). This page provides answers to these questions and provides links to useful UM websites that provide additional answers.

ICT

Please select :

HELPDESK

1. Ketika tempoh PKP ini bagaimanakah cara untuk melapor sebarang aduan berkaitan perkhidmatan ICT?
1. How do I log complaints during Movement Control Order period?


Melalui :
Through :
https://helpdesk.um.edu.my 

atau/or

Hantar emel kepada :
Send email to :

helpdesk@um.edu.my
Isnin – Jumaat (8.00 pagi-5.00 petang)
Mon-Fri (8.00 am – 5.00 pm)

PC / LAPTOP

1. Saya tidak mempunyai PC/Laptop untuk melaksanakan kerja dari rumah sepanjang tempoh PKP, adakah pihak PTM memberi pinjaman PC/Laptop?
1. I do not have PC/Laptop to be used for working from home during MCO, can I borrow from PTM?

Permohonan boleh dibuat melalui email dan kelulusan adalah tertakluk kepada stok yang ada. Setakat ini hanya laptop diberi pinjaman kepada warga UM untuk kegunaan rasmi sahaja. Email permohonan boleh dihantar kepada fasha@um.edu.my (cc kepada khaizura@um.edu.my).
Applications can be made through email, however approval is subject to stock availability. Only laptops are up for loan and for official purpose only. Please email your application to fasha@um.edu.my (cc: khaizura@um.edu.my).


2. Bagaimana cara untuk melaksana “windows update”?
2 .How to do windows update?

Sila rujuk pautan di bawah :
Kindly refer to the following links :

Tips Keselamatan ICT
ICT Security Tips
https://ptm.um.edu.my/safety-tips

PERSIDANGAN VIDEO / VIDEO CONFERENCING

1. Apakah perisian persidangan video yang dicadangkan oleh PTM untuk digunakan?
1. What are the recommended video conferencing software?

Google Meet (fungsi disediakan dalam UMMail/SiswaMail) dan Microsoft Teams (Microsoft365).

Walau bagaimanapun, perisian lain boleh digunakan mengikut Garis Panduan Keselamatan Pengunaan Aplikasi Persidangan Video Dalam Talian seperti dalam hebahan di Portal UM:
https://portal.um.edu.my/news.php?id=1000

Google Meet (available within UMMail/SiswaMail) and Microsoft Team (in Microsoft365).

Nevertheless, other software can be used in accordance to Garis Panduan Keselamatan Pengunaan Aplikasi Persidangan Video Dalam Talian available in UM Portal:
https://portal.um.edu.my/news.php?id=1000


2. Di manakah terdapat panduan untuk menggunakan aplikasi persidangan video?
2. Where can I get a copy of video conferencing guide?

Panduan penggunaan Aplikasi Persidangan Video Microsoft Teams, Google Meet, Skype for Business dan Zoom atas talian boleh didapati di sini :
The guide for Microsoft Teams, Google Meet, Skype for Business dan Zoom can be found at :

https://portal.um.edu.my/news.php?id=1006
 

PERISIAN / SOFTWARE

1. Apakah perisian yang dibenarkan kepada pelajar?
1. Which software are available to students?

Pelajar boleh memuat turun dan memasang perisian berikut :
Endnote, SAS Academic Suite & JMP, Matlab Campus Wide License, Mathematica, Microsoft Office 365 dan kebanyakan perisian Microsoft di Portal Microsoft Azure di :
http://msdnaa.um.edu.my
atau
https://azureforeducation.microsoft.com/devtools

Students can download and install the following :
Endnote, SAS Academic Suite & JMP, Matlab Campus Wide License, Mathematica, Microsoft Office 365 and most Microsoft software through Microsoft Azure Portal at:
http://msdnaa.um.edu.my
or
https://azureforeducation.microsoft.com/devtools

 

2. Apakah perisian yang dibenarkan kepada staf?
2. Which software are available to staff?

Staf boleh memuat turun dan memasang perisian berikut :
Microsoft Office & Windows, SPSS, Amos, Matlab, Mathematica, SAS Academic Suite & JMP, Eviews, Endnote, Tibco Spotfire S+ & Miner, Microsoft Office 365 dan kebanyakan perisian Microsoft d Portal Microsoft Azure :

http://msdnaa.um.edu.my atau
https://azureforeducation.microsoft.com/devtools

Staff can download and install the following :
Microsoft Office & Windows, SPSS, Amos, Matlab, Mathematica, SAS Academic Suite & JMP, Eviews, Endnote, Tibco Spotfire S+ & Miner, Microsoft Office 365 and most Microsoft software at Microsoft Azure Portal :

http://msdnaa.um.edu.my or
https://azureforeducation.microsoft.com/devtools


3. Bagaimanakah cara untuk mendapatkan perisian tersebut?
3. How do I get those software?

  1. Staf / staff
    Login ke/to Portal UM >> ICT INFO >> DOWNLOAD SOFTWARE
  2. Pelajar/students
    Login ke/to Portal MyUM >> SOFTWARE >> DOWNLOAD SOFTWARE
    Login ke/to Portal MAYA >> UMSItS GUIDE >> DOWNLOAD


4. Bagaimanakah cara untuk mendapatkan perisian Microsoft Office?
4. How do I get Microsoft Office software?

Staf/pelajar perlu login ke laman web www.office.com untuk mendapatkan produk Microsoft Office 365.
Please log into www.office.com to access Microsoft Office 365 products


5. Bolehkah saya memasang perisian- perisian seperti dinyatakan di (1) dan (2) di komputer/laptop rumah/peribadi?
5. Can I install the software mentioned in (1) and (2) in home/personal computer/laptop?

Hanya perisian yang mempunyai lesen yang tidak terhad (unlimited license) iaitu Endnote, SAS Academic Suite & JMP, Matlab Campus Wide License dan Mathematica SAHAJA yang boleh dipasang di komputer/laptop peribadi.
Only software with unlimited license namely Endnote, SAS Academic Suite & JMP, Matlab Campus Wide License and Mathematica can be installed on home/personal computer/laptop.


6. Adakah perisian SPSS, Matlab, Eviews dan perisian-perisian yang mempunyai "concurrent network license" boleh diakses dari rumah?
6. Are SPSS, Matlab, Eviews and other software with “concurrent license” accessible from home?

Tidak boleh. SPSS, Matlab, Eviews dan perisian-perisian yang mempunyai "concurrent network license" hanya boleh dicapai dengan menggunakan talian intranet UM (dalam kampus) sahaja.
No. These software are accessible within campus only.


7. Adakah pelajar boleh memasang perisian SPSS di komputer/laptop peribadi?
7. Can SPSS be installed in my home/personal computer/laptop?

Tidak dibenarkan. Lesen perisian SPSS adalah terhad. Pelajar hanya dibenarkan menggunakan perisian ini di makmal komputer fakulti masing-masing yang mana telah dipasang dengan perisian SPSS ini.
No. SPSS license is limited. Therefore they are only available in computer laboratories.


8. Bagaimana cara untuk login ke Microsoft 365?
8. How do I access Microsoft Office 365?

Berikut langkah-langkah untuk login:

  1. Taip office.com pada browser
  2. Masukkan ID Office 365:
    • Untuk staf; ID    Office 365 adalah [UMMail ID@365.um.edu.my]
    • Untuk pelajar; ID Office 365 adalah [SiswaMail ID@siswa365.um.edu.my]
  3. Masukkan katalaluan UMMail/SiswaMail
  4. Setelah berjaya masuk ke MS Office 365, klik All Apps atau guna Search untuk mencari perisian yang diperlukan.


9. Untuk pertanyaan umum, sila log laporan ke helpdesk.um.edu.my atau e-mel ke umsoftware.support@um.edu.my
9. For general inquiries, please log a report to helpdesk.um.edu.my or email to umsoftware.support@um.edu.my


The steps are as follows :

  1. Key in office.com at the browser
  2. Key in your Office 356 ID
    • For staf; Office 365 ID is [UMMail ID@365.um.edu.my]
    • For student; Office 365 ID is [SiswaMail ID@siswa365.um.edu.my]
  3. Key in your UMMail/SiswaMail password
  4. Upon successful login, click on All Apps or use the Search function to access the desired software.

INTERNET & CAPAIAN / INTERNET & ACCESS

1. Mengapa sukar untuk mengakses laman web/aplikasi UM dari lokasi saya berada di tempoh PKP ini?
1. Why is it difficult to access UM’s websites/applications from my location?

Kelajuan akses bergantung kepada kualiti perkhidmatan Internet pengguna di lokasi masing-masing.

Sepanjang tempoh PKP, perkhidmatan web/sistem aplikasi universiti tidak mengalami gangguan.

Access speed depends on the quality of the Internet services you subscribe to.

Throughout the MCO, the University’s websites and application systems remain operational as usual.
 

2. Kenapa pelan prabayar/pascabayar saya sangat perlahan?
2. Why is my prepaid and postpaid data plan very slow?

Perkara ini disebabkan jumlah pengguna yang tinggi di sesuatu kawasan; semakin ramai pengguna semakin perlahan kelajuan capaian.

Selain itu jarak lokasi anda dari stesen pemancar penyedia rangkaian selular, terutamanya jika anda berada di luar bandar turut memberi kesan terhadap kelajuan capaian Internet.

This is due to the high internet usage in your area, more users means slower access speed.

Besides that, the distance between one’s location and the cellular base station will also affect the Internet access speed. This may especially be the case if you are in a remote area.
 

3. Saya tidak boleh mengakses Sistem UMCMS dari rumah?
3. I cannot access UMCMS System from home?

  1. Sistem UMCMS hanya boleh diakses dari dalam kampus sahaja.
  2. Untuk akses dari luar UM, pengguna perlu membuat permohonan akaun UM-VPN.
  3. Permohonan boleh dibuat melalui email kepada hazur@um.edu.my atau salam@um.edu.my dan cc: rahaiza@um.edu.my

  1. UMCMS System is only accessible within campus.
  2. To gain access from out of campus, users are required to access via UM- VPN.
  3. Request for access via UM-VPM can be submitted to hazur@um.edu.my atau salam@um.edu.my and cc: rahaiza@um.edu.my
     

PERKHIDMATAN MULTIMEDIA / MULTIMEDIA SERVICE

1. Bagaimana cara untuk mendapatkan Perkhidmatan Poster Infografik Digital?
1. How to acquire Digital Infographic Poster Service

sila emelkan permohonan rasmi kepada: nabilah@um.edu.my, fatinhazirah@um.edu.my cc:  aminudin.razali@um.edu.my. Perbincangan hanya diadakan melalui sidang video (Google Meet atau Teams)

Please email the official application to: nabilah@um.edu.my, fatinhazirah@um.edu.my cc: aminudin.razali@um.edu.my. The discussion will only be held via video conference (Google Meet or Teams)
 

2. Bagaimana cara membuat tempahan rakaman video Syarahan Perdana dan Syarahan Umum Universiti 
2. How to make a reservation for video recording of Premier/University lecture?

Tiada aktiviti fizikal melibatkan rakaman video sepanjang tempoh PKP. Walaubagaimanapun pihak yang berkenaan boleh mengadakan Seminar secara dalam talian menggunakan Aplikasi Webinar yang terdapat di pasaran. Kos langganan adalah dibawah peruntukan penganjur.

There will be no physical video recording activity during the MCO. However, online seminars can be held using Webinar Applications that are available in the market and the costs are to be borne by the organizers.
 

3. Untuk pertanyaan umum berkaitan perkhidmatan multimedia, sila emelkan kepada aminudin.razali@um.edu.my
3. For general inquiries regarding multimedia services, do email to aminudin.razali@um.edu.my

 

PERMOHONAN KELULUSAN PROJEK ICT / APPLICATION FOR ICT PROJECT APPROVAL

1. Bilakah mesyuarat Jawatankuasa ICT (JKICT) akan diadakan?
1. When will the JKICT meeting be held?

Sila rujuk Takwim mesyuarat Jawatankuasa ICT (JKICT) tahun 2020 di Portal UM di:

JKICT meeting schedule for 2020 is available at:

https://portal.um.edu.my/news.php?id=947


2. Adakah mesyuarat JKICT akan berlansung seperti dijadualkan di sepanjang tempoh PKP?
2. Will there be JKICT meeting during MCO?

Ya, setakat ini tiada perubahan takwim mesyuarat JKICT. Sebarang perubahan akan dimaklumkan menerusi hebahan emel dan medium news di portal UM

Yes, meetings will proceed as scheduled.
 

Last Update: May 13, 2020